SCRUM MEANING – CO TO TEN SCRUM?
Scrum to najbardziej popularna metoda wytwarzania produktów. W świecie IT i Agile Software Development to słowo natychmiast wywołuje skojarzenia z organizacją zespołów, współpracą i rytmem spotkań. Ale skąd ta nazwa? W artykule cofniemy się do lat 80. by lepiej zrozumieć, jaką rewolucją było to podejście i dlaczego Scrum stał się standardem wielu współczesnych firm.
TL;DR
Scrum to metoda zarządzania projektami wywodząca się z filozofii opisanej przez Hirotakę Takeuchi i Ikujirō Nonakę w artykule „The New New Product Development Game”.
Skuteczny zespół pracuje w krótkich cyklach, dostarcza wartość która pozwala zbierać feedback i korygować kurs.
Scrum to ramy postępowania (ang. scrum framework), które wyznaczają reguły działania zespołu i jednocześnie zostawiają dużo swobody zespołowi.
Scrum to najczęściej stosowana metoda nowoczesnego zarządzania projektami.
ODROBINA HISTORII
W 1986 roku Hirotaka Takeuchi i Ikujirō Nonaka opublikowali w „Harvard Business Review” artykuł opisujący nowe podejście do zarządzania projektami. Autorzy, bazując na badaniach firm takich jak Fuji, Honda i Canon (potentatów innowacji w tamtych czasach), zaprezentowali dynamiczny model tworzenia produktów, który różni się od tradycyjnego podejścia liniowego (tzw. relay race). Zamiast przekazywania odpowiedzialności z jednego etapu projektu na kolejny, zaproponowali model inspirowany rugby, w którym zespół działa jak jedna spójna drużyna, współpracując nad projektem w sposób iteracyjny i równoległy.
Scrum a tworzenie produktów
W rugby „scrum” to formacja zespołu, gdzie wszyscy gracze wspólnie walczą o kontrolę nad piłką, działając w pełnej synchronizacji i skupieniu. Takeuchi i Nonaka zauważyli, że podobna dynamika występuje w najbardziej innowacyjnych zespołach projektowych – sukces wymaga współpracy, koordynacji i ciągłego dostosowywania się do zmieniających się warunków. W tym modelu procesy takie jak projektowanie, prototypowanie, tworzenie i testowanie nakładają się na siebie, co umożliwia zespołom szybsze reagowanie na zmiany i dostarczanie lepszych wyników.
KLUCZOWE ZASADY PODEJŚCIA „RUGBY-STYLE”
1. Praca wspólna i iteracyjna: Procesy (analiza, prototypowanie, tworzenie, testowanie) nakładają się na siebie, a zespoły pracują równolegle, co przyspiesza realizację zadań.
2. Autonomia zespołów: Zespoły mają pełną swobodę decyzyjną i samodzielnie organizują swoją pracę.
3. Stałe uczenie się: Iteracyjne podejście pozwala na szybkie testowanie, naukę na błędach i adaptację w trakcie projektu.
4. Wspólna wizja: Zespoły pracują nad wspólnym celem, co poprawia przejrzystość i efektywność działań.
SCRUM FRAMEWORK A MODEL OD TAKEUCHI I NONAKI
Historia frameworku Scrum (więcej o Scrum link) rozpoczyna się na początku lat 90., kiedy Jeff Sutherland i Ken Schwaber zaczęli eksperymentować z innymi metodami zarządzania projektami. Ich doświadczenia wytwarzenie produktów rozbijały się na ograniczenia tradycyjnych, liniowych modeli. W 1993 roku Jeff Sutherland, inspirowany artykułem „The New New Product Development Game”, zaczął rozwijać podejście oparte na iteracyjnej, zespołowej współpracy, które później nazwał Scrum. W 1995 roku Sutherland i Schwaber wspólnie zaprezentowali framework Scrum na konferencji OOPSLA (Object-Oriented Programming, Systems, Languages & Applications). To tam oficjalnie przedstawili zasady Scrum jako empirycznego procesu zarządzania, bazującego na transparentności, inspekcji i adaptacji.
Od tamtego czasu upłynęłu już dekady, a innowacyjny sposób pracy z zespołami szybko zdobył popularność w świecie IT i ukształtował trend znany dziś jako Agile Software Development.
SCRUM FRAMEWORK
Scrum nazywany jest frameworkiem, a nie metodyką czy procesem, ponieważ nie dostarcza szczegółowego przepisu na realizację projektów. W zamian oferuje lekki, elastyczny szkielet, który można stosować w różnych kontekstach biznesowych i zespołowych. Zamiast tworzyć podejście, które obejmie wszystkie możliwe sytuacje, autorzy poszli w drugą stronę, skupiając się na minimalnych, wspólnych zasadach działania (stąd framework). Dzięki temu Scrum można wzbogać o praktyki, metody i narzędzia w zależności od konkretnych potrzeb. Więcej o Scrumie
SCRUM A RUGBY
Framework Scrum to praktyczne rozwinięcie modelu opisanego przez Takeuchi i Nonaki. W sumie logiczne, biorąc pod uwagę, że autorzy Scruma wielokrotnie powoływali się na wnioski płynące z artykułu. Stąd też przecież pochodzi nazwa samego frameworku.
Cechy charakterystyczne Scruma:
- Zespołowość – mały, samowystarczalny zespół. Bliska współpraca, skupienie na dostarczeniu wartości jak najszybciej, co cykl zwany Sprintem.
- Autonomia i odpowiedzialność – zespoły Scrumowe odnoszą sukces tylko wtedy, gdy ich członkowie mają kompetencje do realizacji produktu, nie muszą czekać na decyzje i ponoszą konsekwencje swoich działań (pójście na skróty w jednym Sprincie, odbija się czkawką w drugim).
- Wizja i priorytety – podstawą jest skupienie na realizacji potrzeby, każdy Sprint to próba dostarczenia odpowiedzi na najważniejsze, najbardziej wartościowe pytania klientów czy użytkowników.
- Adaptacja i elastyczność – w zmieniającym się świecie, nie da się “zamrozić” otoczenia zespołu, czyli przewidzieć rynku, potrzeb, konkurencji, taniej jest się dostosowywać. Aby robić to skutecznie, trzeba to robić często. Scrum zakłada możliwość zmiany kierunku np. co Sprint.
DLACZEGO SCRUM JEST EFEKTYWNY
Scrum działa, ponieważ łączy elastyczność z jasnymi regułami. Mamy zespół, mamy osobę odpowiedzialną za wskazywanie kierunku, grupę profesjonalistów skupionych na jednym celu. Przynajmniej na koniec każdego Sprintu mają za zadanie dostarczyć użyteczną wartość. Całość zorganizowana jest tak by co SPrint być w stanie zmienić kierunek – zająć się nowym pomysłem lub zmodyfikować działania. Zapewnia to potężne narzędzie w pracy w zmieniających się warunkach.
Scrum opiera się na empiryźmie – działania podejmowane są w oparciu o zdobytą wiedzę. Framework zakłada więc uczenie – wiemy, że nie wiemy wszystkiego. Celem zespołu jest odkryć nieznane/ niepewne. To diametralna różnica w stosunku do podejścia tradycyjnego – gdzie najpierw powstawał plan – czyli udawaliśmy że wiemy wszystko!
NOWOCZESNE ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI
Myślę, że możemy już uznać że dawne tzw. tradycyjne metody zarządzania są już nieużywane w świecie IT. Wyzwanie polega jak uzyskać i utrzymać przewagę gdy wszyscy stosują tzw. metody zwinne. Dobrze stosowany Scrum zwiększa szanse na sukces, ponieważ opiera się na empiryzmie, iteracyjnej pracy i bliskiej współpracy zespołowej. Jest opisany i przejrzysty. Daje dobry fundament by nabyć biegłości w działaniu. Podstawą działania Scruma jest dążenie do przejrzystości – by zainteresowane strony miały to samo zrozumienie sytuacji. Dzięki temu szybciej można identyfikować problemy i wdrażać działania.
PODSUMOWANIE
Pomimo upływu tylu lat, przedstawione w The New New Product Development Game wytyczne są dalej aktualne, a Scrum to znacznie więcej niż tylko narzędzie do zarządzania projektami – to podejście, która zmienia sposób pracy zespołów i całych organizacji.
Czy Twoje zespoły korzystają już ze Scrum? A może dopiero planujesz wprowadzenie tego frameworka? Podziel się swoimi przemyśleniami i doświadczeniami w komentarzach!
PRZYDATNE MATERIAŁY:
- Scrum Guide
- „Agile Project Management with Scrum” – Ken Schwaber.
- „Essential Scrum: A Practical Guide to the Most Popular Agile Process” – Kenneth S. Rubin.
- „Scrum: The Art of Doing Twice the Work in Half the Time” – Jeff Sutherland.
- „The New New Product Development” – Takeuchi i Nonaka